Samochód w firmie 2026 – Jak zmieniają się limity?

Dla każdej prężnie rozwijającej się firmy – czy to dla początkującego JDG, czy dla spółki z o.o. – samochód to często podstawa działania. Jest to narzędzie, które pozwala nam sprawnie realizować zlecenia, spotykać się z klientami, a dla elastycznych biznesów prowadzonych przez mamy, często łączy rolę służbową z życiową. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby zasady rozliczania pojazdów były jasne i przewidywalne.
Niestety, rok 2026 przynosi istotną zmianę, która może wpłynąć na koszty w wielu firmach. Dotychczasowy, dość prosty system limitów podatkowych ustępuje miejsca nowym regułom, które są mniej korzystne dla posiadaczy aut spalinowych. Warto już teraz przyjrzeć się, co dokładnie czeka przedsiębiorców i jak wspólnie możemy się do tego przygotować.
Nowe limity kosztów – z 150 tys. zł na 100 tys. zł
Obecnie, w 2025 roku, firmy mają ułatwione zadanie: samochody elektryczne i wodorowe cieszą się limitem kosztów w wysokości 225 000 zł, a pozostałe samochody osobowe (spalinowe i hybrydowe) mają limit 150 000 zł. Mowa tutaj o kwocie, którą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (dotyczy to amortyzacji oraz części kapitałowej rat leasingowych lub opłat za najem).
Od 1 stycznia 2026 roku ten prosty podział przechodzi do historii. Zgodnie z uchwalonymi już wcześniej przepisami (nowelizacja ustawy o elektromobilności), wejdzie w życie trójstopniowy system limitów, zależny od poziomu emisji CO₂ pojazdu:
- 225 000 zł: Samochody w pełni elektryczne i wodorowe (limit pozostaje bez zmian, co jest ukłonem w stronę zielonej transformacji).
- 150 000 zł: Samochody z niską emisją CO₂ (poniżej 50 g/km), czyli głównie niektóre hybrydy typu Plug-in (PHEV).
- 100 000 zł: Samochody z emisją CO₂ równą lub wyższą niż 50 g/km. Ten limit obejmie niemal wszystkie samochody spalinowe (benzyna, diesel) oraz większość popularnych hybryd (HEV).
Zmiana ta jest kluczowa dla firm, które planują zakup lub leasing samochodu spalinowego o wartości pomiędzy 100 000 zł a 150 000 zł. Dotychczas cała ta kwota mogła wpływać na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Od 2026 roku – tylko 100 000 zł.
Przykład: jak zmiana wpłynie na koszty Twojej firmy
| Element rozliczenia | 2025 rok (Limit 150 tys. zł) | 2026 rok (Limit 100 tys. zł) |
| Wartość samochodu | 150 000 zł | 150 000 zł |
| Możliwy koszt podatkowy | 150 000 zł | 100 000 zł |
| Różnica wyłączona z kosztów | 0 zł | 50 000 zł |
| Konsekwencja | Całość wartości pojazdu może trafić do kosztów. | Aż jedna trzecia (50 000 zł) wartości pojazdu nie będzie mogła być kosztem firmowym. |
W praktyce oznacza to wyższy podatek do zapłacenia przez firmę. Ten wzrost obciążenia jest szczególnie dotkliwy dla dynamicznie rozwijających się biznesów, dla których każda optymalizacja ma znaczenie.
O czym warto pamiętać – pułapka w leasingu operacyjnym
Nowe limity mają zastosowanie do samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r.
Jednak jest jeden newralgiczny punkt, który wymaga szczególnej uwagi i precyzyjnego planowania: leasing operacyjny oraz najem długoterminowy.
- Zakup/Leasing Finansowy (Środki Trwałe): Jeśli firma wprowadzi samochód do ewidencji środków trwałych (czyli kupi go lub weźmie w leasing finansowy) do 31 grudnia 2025 roku, będzie mogła korzystać z dotychczasowego, wyższego limitu 150 000 zł przez cały okres amortyzacji. Stare zasady pozostają chronione.
- Leasing Operacyjny/Najem: W tym przypadku przepisy przejściowe nie chronią umów zawartych w 2025 roku! Oznacza to, że nawet jeśli umowa leasingu operacyjnego na auto spalinowe o wartości 150 000 zł zostanie podpisana w 2025 roku, to raty płacone od 1 stycznia 2026 roku będą już rozliczane według niższego limitu 100 000 zł. Firma nagle straci część możliwości odliczenia kosztów, co może zburzyć przyjęty plan finansowy.
Nasze wsparcie dla Twojego biznesu
W świetle nadchodzących zmian kluczowe jest proaktywne planowanie. Jeśli rozważany jest zakup lub leasing droższego samochodu spalinowego, konieczne jest zastanowienie się nad strategią rozliczenia jeszcze w 2025 roku, aby w pełni wykorzystać obecne, korzystniejsze limity.
Pamiętajmy, że doradztwo podatkowe, zwłaszcza w zakresie wyboru najbardziej optymalnej formy finansowania (np. porównanie leasingu finansowego z operacyjnym, uwzględnienie pełnej odliczalności odsetek), jest obszarem zarezerwowanym dla uprawnionych doradców. Jeśli potrzebne będzie pogłębione wsparcie w zakresie optymalizacji podatkowej przy wyborze pojazdu, aktywnie współpracujemy z zaufanymi doradcami podatkowymi, którzy mogą pomóc znaleźć najlepsze rozwiązanie dopasowane do specyfiki działalności.
Niezależnie od wybranej ścieżki, zadbamy o to, aby dokumenty – czy to dotyczące amortyzacji, czy rat leasingowych – były ujęte w kosztach zgodnie z obowiązującymi przepisami i w ramach ustalonych zasad współpracy. To nasza rola: dbać o bezpieczeństwo i profesjonalizm rozliczeń, opierając się na renomowanych systemach i aktualnej wiedzy
