||

Samochód w firmie 2026 – Jak zmieniają się limity?

nowy limit kosztów samochodów od 2026

Dla każdej prężnie rozwijającej się firmy – czy to dla początkującego JDG, czy dla spółki z o.o. – samochód to często podstawa działania. Jest to narzędzie, które pozwala nam sprawnie realizować zlecenia, spotykać się z klientami, a dla elastycznych biznesów prowadzonych przez mamy, często łączy rolę służbową z życiową. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby zasady rozliczania pojazdów były jasne i przewidywalne.

Niestety, rok 2026 przynosi istotną zmianę, która może wpłynąć na koszty w wielu firmach. Dotychczasowy, dość prosty system limitów podatkowych ustępuje miejsca nowym regułom, które są mniej korzystne dla posiadaczy aut spalinowych. Warto już teraz przyjrzeć się, co dokładnie czeka przedsiębiorców i jak wspólnie możemy się do tego przygotować.

Nowe limity kosztów – z 150 tys. zł na 100 tys. zł

Obecnie, w 2025 roku, firmy mają ułatwione zadanie: samochody elektryczne i wodorowe cieszą się limitem kosztów w wysokości 225 000 zł, a pozostałe samochody osobowe (spalinowe i hybrydowe) mają limit 150 000 zł. Mowa tutaj o kwocie, którą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (dotyczy to amortyzacji oraz części kapitałowej rat leasingowych lub opłat za najem).

Od 1 stycznia 2026 roku ten prosty podział przechodzi do historii. Zgodnie z uchwalonymi już wcześniej przepisami (nowelizacja ustawy o elektromobilności), wejdzie w życie trójstopniowy system limitów, zależny od poziomu emisji CO₂ pojazdu:

  1. 225 000 zł: Samochody w pełni elektryczne i wodorowe (limit pozostaje bez zmian, co jest ukłonem w stronę zielonej transformacji).
  2. 150 000 zł: Samochody z niską emisją CO₂ (poniżej 50 g/km), czyli głównie niektóre hybrydy typu Plug-in (PHEV).
  3. 100 000 zł: Samochody z emisją CO₂ równą lub wyższą niż 50 g/km. Ten limit obejmie niemal wszystkie samochody spalinowe (benzyna, diesel) oraz większość popularnych hybryd (HEV).

Zmiana ta jest kluczowa dla firm, które planują zakup lub leasing samochodu spalinowego o wartości pomiędzy 100 000 zł a 150 000 zł. Dotychczas cała ta kwota mogła wpływać na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Od 2026 roku – tylko 100 000 zł.

Przykład: jak zmiana wpłynie na koszty Twojej firmy

Element rozliczenia2025 rok (Limit 150 tys. zł)2026 rok (Limit 100 tys. zł)
Wartość samochodu150 000 zł150 000 zł
Możliwy koszt podatkowy150 000 zł100 000 zł
Różnica wyłączona z kosztów0 zł50 000 zł
KonsekwencjaCałość wartości pojazdu może trafić do kosztów.jedna trzecia (50 000 zł) wartości pojazdu nie będzie mogła być kosztem firmowym.

W praktyce oznacza to wyższy podatek do zapłacenia przez firmę. Ten wzrost obciążenia jest szczególnie dotkliwy dla dynamicznie rozwijających się biznesów, dla których każda optymalizacja ma znaczenie.

O czym warto pamiętać – pułapka w leasingu operacyjnym

Nowe limity mają zastosowanie do samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r.

Jednak jest jeden newralgiczny punkt, który wymaga szczególnej uwagi i precyzyjnego planowania: leasing operacyjny oraz najem długoterminowy.

  • Zakup/Leasing Finansowy (Środki Trwałe): Jeśli firma wprowadzi samochód do ewidencji środków trwałych (czyli kupi go lub weźmie w leasing finansowy) do 31 grudnia 2025 roku, będzie mogła korzystać z dotychczasowego, wyższego limitu 150 000 zł przez cały okres amortyzacji. Stare zasady pozostają chronione.
  • Leasing Operacyjny/Najem: W tym przypadku przepisy przejściowe nie chronią umów zawartych w 2025 roku! Oznacza to, że nawet jeśli umowa leasingu operacyjnego na auto spalinowe o wartości 150 000 zł zostanie podpisana w 2025 roku, to raty płacone od 1 stycznia 2026 roku będą już rozliczane według niższego limitu 100 000 zł. Firma nagle straci część możliwości odliczenia kosztów, co może zburzyć przyjęty plan finansowy.

Nasze wsparcie dla Twojego biznesu

W świetle nadchodzących zmian kluczowe jest proaktywne planowanie. Jeśli rozważany jest zakup lub leasing droższego samochodu spalinowego, konieczne jest zastanowienie się nad strategią rozliczenia jeszcze w 2025 roku, aby w pełni wykorzystać obecne, korzystniejsze limity.

Pamiętajmy, że doradztwo podatkowe, zwłaszcza w zakresie wyboru najbardziej optymalnej formy finansowania (np. porównanie leasingu finansowego z operacyjnym, uwzględnienie pełnej odliczalności odsetek), jest obszarem zarezerwowanym dla uprawnionych doradców. Jeśli potrzebne będzie pogłębione wsparcie w zakresie optymalizacji podatkowej przy wyborze pojazdu, aktywnie współpracujemy z zaufanymi doradcami podatkowymi, którzy mogą pomóc znaleźć najlepsze rozwiązanie dopasowane do specyfiki działalności.

Niezależnie od wybranej ścieżki, zadbamy o to, aby dokumenty – czy to dotyczące amortyzacji, czy rat leasingowych – były ujęte w kosztach zgodnie z obowiązującymi przepisami i w ramach ustalonych zasad współpracy. To nasza rola: dbać o bezpieczeństwo i profesjonalizm rozliczeń, opierając się na renomowanych systemach i aktualnej wiedzy

Podobne wpisy